Recente items
Doe mee!
Deel je kennis & ervaring
Heb je tips, tools of verhalen die niet mogen ontbreken in onze kennisbank? Inspireer andere events en deel ze met ons!
Mysteryland introduceert grootschalig, vernieuwend mobiliteitsplan

Bij festivals van vergelijkbare omvang vormt bezoekersvervoer de grootste uitdaging op het gebied van CO₂-uitstoot. Nu reist zo’n 40% van de bezoekers nog met de auto, maar met dit plan wil Mysteryland die uitstoot nog verder omlaag brengen door het aantal auto’s terug te dringen en in te zetten op slimme alternatieven. Met de samenwerking met Connexxion zorgt Mysteryland voor een soepelere reiservaring voor hun bezoekers. Geen pendelbussen van vijftien euro meer, maar gewoon inchecken met je OV kaart of bankpas - gemiddeld onder een tientje retour. Met dit unieke initiatief reizen bezoekers sneller en goedkoper dan voorheen. Daarnaast zijn er filevrije fastlanes en eigen entrees ingericht voor partybussen, zodat zij zonder wachttijd kunnen aankomen en vertrekken. Ook worden er dit jaar acht volledig elektrische touringcars vanuit het hele land ingezet. Mysteryland is hierbij het enige festival in Nederland dat op deze schaal elektrische bussen inzet voor bezoekersvervoer.
Highlights van het nieuwe mobiliteitsplan
- Unieke samenwerking met Connexxion – In plaats van eigen pendelbussen worden bestaande (elektrische) OV-lijnen vanaf stations Hoofddorp, Schiphol en Haarlem opgeschaald en een extra directe lijn opgezet.
- Primeur: inzet van 8 volledig elektrische touringcars – Mysteryland is het eerste festival in Nederland dat op deze schaal elektrische bussen inzet voor bezoekersvervoer.
- Georganiseerd busvervoer verder uitgebreid – Inclusief filevrije fast lanes voor partybussen én snelle doorstroom op het terrein.
- Journey Planner gelanceerd – Een slimme tool op journey.mysteryland.nl toont op basis van je postcode de beste reisopties, in lijn met het STOMP-principe, met directe koppelingen naar Google Maps en vervoerspartners.
- Campagne gericht op gemak – De communicatiecampagne speelt in op factoren als comfort, prijs, tijd en betrouwbaarheid. Duurzaamheid wordt niet als apart thema gepresenteerd, maar als vanzelfsprekend onderdeel van een goede reis.
Heel artikel van eventbranche.nl lees je hier